D.Poynter and M.Turoff „Parachuting: The Skydivers Handbook“

1. Žemėje

1.1. Aptark galimus pavojus

Kiekviename klube (dropzonoje) gali būti skirtingas potencialiai pavojingų situacijų rinkinys. Tai gali būti – upės, ežerai ar kiti vandens telkiniai, elektros perdavimo linijos, greitkeliai, pastatai, želdiniai ir pan. Taigi – atvykęs pasisvečiuoti ir pašokinėti į kitą dropzoną, pasikalbėk su vietiniais apie galimus pavojus, apie nusileidimo vietą ir kitus, būdingus tik šiai DZ, dalykus.

1.2. Svaigalai ir kvaišalai

Nuodugniais tyrimais nustatyta, kad šuoliai yra nesuderinami su svaigalais ir kvaišalais.
Gyvuojanti tradicija „taisyti orą“ yra veiksminga priemonė ginantis nuo darganos, bet jei esi padauginęs iš vakaro – rytinių šuolių geriau atsisakyk. Šokinėdamas blaivia galva, patirsi žymiai daugiau malonumo ir sumažinsi rizikos laipsnį. Atmink, kad nors kiek jaučiamų pagirių poveikis labai sustiprėja, kai sumažėja slėgis, t.y. pakyli lėktuve į aukštį. Bent kiek sulėtėję mąstymas, reakcija ir fiziniai refleksai bus tavo priešai, kurie gali užmušti tave. Taigi – prieš šuolius laikykis toliau nuo pagerti mėgstančių kompanijų, ir pasistenk gerai išsimiegoti.

1.3. Sveikata

Jei sirgai, ir gydytojas tau išrašo kokius nors vaistus, visada pasiteirauk, ar jie nedaro kokio nors poveikio reakcijos greičiui, akims ir pan., ir ar jų vartojęs iš viso gali šokinėti.

Daugumą žmonių slogą laikytų ypatingo dėmesio nevertu negalavimu. Parašiutininkas nei kiek nenustebs sužinojęs, kad jo kolega lieka ant žemės dėl slogos. Šokinėdamas su sloga, gali įsitaisyti tvarkingą sinusitą, ar suplėšyti ausų būgnelius, nes slogos užkimšti Eustachijaus vamzdžiai nereaguoja į slėgio pokyčius. Sinusų arba vidinės ausies infekcija bus labai skausminga ir ilgam jus išbrauks iš besiruošiančių šuoliui sąrašo.
Ką daryti ? Ogi nieko nereikia daryti – tereikia nešokinėti, jei turi sveikatos problemų: visada bus kita diena, kai sveikata bus OK.

1.4. Jeigu nardei

Absoliučiai nieko blogo neatsitiks sveikatos atžvilgiu, jei sugalvotum užsiimti nardymu iš karto po šuolio, ar skraidymo lėktuvu. Tačiau, jei sugalvosi pasielgti atvirkščiai – po nardymo padaryti šuolį ar paskraidyti – gali pakliūti į bėdą. Esmė – organizmo reakcija į slėgio pokyčius. Narai gerai žino 24 val. taisyklę – turi praeiti 24 val. nuo pasinėrimo į 10 m gylį (slėgis padidėja dar viena atmosfera) iki skrydžio lėktuvu – kad išvengti azoto burbuliukų kraujyje susiformavimo (kesoninė liga). Norint išsiversti su parašiutu, reikia kiek tai paskraidyti – todėl minėta narų taisyklė galioja ir parašiutininkams.

1.5. Šiek tiek baimės nepakenks

Žinote posakį apie baimę – „Bijo, reiškia gerbia“. Dar sakoma, kad baimę nuo pagarbos skiria žinojimas. Daugelis žmonių bijo parašiutizmo, nes apie jį beveik nieko nežino. Tuo pat metu baimė yra ir apsauginė organizmo reakcija. Mes jaučiame didesnę ar mažesnę baimę, kai atsiduriame visiškai nepažįstamoje situacijoje. Kuo daugiau apie tą dalyką sužinome – tuo mažiau baisus jis mums atrodo. Taigi – efektyviausias ginklas nuo baimės yra žinios.

Suvokimas, kad kokia nors staigmena gali vis tiek atsirasti net ir labai pažįstamoje situacijoje, veikia mobilizuojančiai, paaštrina jausmus bei reakciją. Šiuo aspektu – valdomas ir kontroliuojamas baimės jausmas mums yra naudingas. Tik pradėk galvoti, kad jau žinai, išbandei ir moki viską – per daug atsipalaiduosi, ir lauk bėdos.

1.6. Aerodromo saugos taisyklės

Niekada pats nerūkyk ir kitiems neleisk rūkyti prie lėktuvo, angare, benzovežio, ar kuro siurblių.

Jeigu tenka dalyvauti pastumiant lėktuvą iš vienos parkavimo vietos į kitą – žiūrėk įdėmiai į kokią lėktuvo dalį įsirėmei. Kai kurių lėktuvų sparnai, vairai, fiuzeliažas yra aptraukti audiniu ar labai plono ir lengvo metalo lakštais, todėl gali lengvai deformuotis, ar sulūžti. Paprašyk piloto, kad parodytų, kaip galima stumti jo lėktuvą.

Saugokis propelerio, a.k.a. pliurpa. Užvedus variklį, pliurpos beveik nesimato, ir bus pridaryta daug mėsos faršo iš bet ko, kas įžygiuos į ją. Visi lėktuvai, kurių variklis yra priekyje, apeinami iš galo, o visi sraigtasparniai, malūnai – iš priekio. Nestovėk arti už variklio, kurį tuoj pat užves, nebent nori būti aptaškytas tepalu. Stenkis neišnykti iš piloto, sėdinčio kabinoje, regos lauko. Stebėk, kad žiūrovai nelįstų arti prie lėktuvo, perspėk juos apie galimus pavojus.

Aerodromas – ne vaikų žaidimų aikštelė, kur jiems vieta. Vaikai aerodrome be suaugusiųjų priežiūros – nelaimės galimybė. Jie ne visada suvokia ką daro, ir mes atsakingi už jų saugumą. Bandykim išaiškinti jiems kur galima būti, ir ką galima veikti.

Jokių vaikščiojimų ar važinėjimų pakilimo taku. Jei reikia kirsti pakilimo taką, atmink, kad lėktuvai paprastai kyla ir leidžiasi prieš vėją – neužmiršk pasižiūrėti ta kryptimi. Apsidairyk į visas puses – nepakenks.

Nesiginčyk ir būk mandagus su pilotais – jie yra atsakingi už lėktuvo ir keleivių saugumą. Jie apie tai išmano daugiau už tave, ir jų žodis lemiamas.

Apsiginkluok kantrybe, ir būk mandagus, atsakinėdamas į klausimus žmonių, nieko neišmanančių apie parašiutus ar aviaciją. Šie žmonės yra viešosios nuomonės dalis. Mes norime, kad visuomenė apie mus galvotų gerai.

Views All Time
Views All Time
2121
Views Today
Views Today
1
0 0