GURPS

GURPS

Leidėjas: Steve Jackson Games (http://www.sjgames.com/gurps)

Dabartinis taisyklių leidimas: GURPS Basic Set 3rd Edition

Sutrumpinimas GURPS išsišifruoja kaip Generic Universal Role Playing System, o mūsiškai skambėtų panašiai į bendrą universalią vaidmenų sistemą. Kaip matyti iš pavadinimo, leidėjai užsibrėžė tikslą sukurti sistemą, kuri leistų vienodai lengvai ir įdomiai žaisti tiek viduramžių riterius ar magų dvikovas, tiek tolimos ateities kosminių klajoklių nuotykius. Turinio prasme tai jiems pavyko – buvo išleista sumoje apie 150 knygų šiai sistemai (jas galite peržvelgti ), kurios apima visas žinomas ir nežinomas žmonijos istorijos puses bei nemažą jos ateities atkarpą. Didžiumą jų visuomet galima įsigyti, deja, ne pas mus.

Straipsniai 1 reklama

Apie papildomas knygas galima pasakyti kelis esminius dalykus. Jos įvairios. Dalis knygų yra kitų žinomų RPG sistemų adaptacija GRUPS'ams. Tarp knygų galima surasti ir garsesnių literatūros kūrinių (pvz. Discworld) ar kompiuterinių žaidimų (Myth) perdirbinius, net stalo strategijoms yra surandama vietos po sistemos skvernais (Ogre). Ar tai vykusios adaptacijos – kitas klausimas.

Basic setas pilnai atlieka visas jam keltas užduotis: supažindina žaidėjus su sistemos mechanika, veikėjų kūrimu, kovos sistema ir trumpai apžvelgia magijos ir psionikos sistemas. Gale galima surasti keletą patarimų tiek meistrui, tiek žaidėjui. Galima teigti, kad tai standartinė pradinė taisyklių knyga. Jos vienos užtenka žaisti nuotykius, kurie vyksta mūsų dienomis, viduramžiais, fantasy pasaulyje (jei magai pasitenkina nedideliu kerų skaičiumi) ir netolimoje ateityje. Labai pasistengus (jei meistras turi puikią fantaziją ir pakankamai žinių) galima apsieiti tik su šia knyga ir kitų knygų nepirkti. Veikėjai bus panašūs visuose laikotarpiuose – skirsis tik ginklai ir aplinka. Norint įnešti įvairovės, tenka pirkti naujas knygas, kuriose yra naujų įgūdžių (skills) ir taisyklių.

Pati sistema yra paremta trijų šešetainių kauliukų metimais. Norint patikrinti veikėjo sugebėjimus, metama prieš atitinkamą jo skilą ar pagrindinę savybę. Išmetus mažiau, laikoma, kad veikėjas testą atlaikė. Metimai modifikuojami atsižvelgiant į aplinkines sąlygas, kurias nustato meistras. Iš esmės tai viskas apie mechaniką – ji išties paprasta.

Kadangi metimams naudojami trys kauliukai, viskas ir sukasi apie jų metimo ribas: min 3 ir max 18. Metimai prieš skilus 3 ir 4 laiko išskirtiniu pasisekimu, o 17 ir18 – nepasisekimu. Pagrindinės savybės, kaip ir skilų vertės, irgi talpinamos į šiuos rėmus: 10 yra vidutiniška, 3 labai prastai, o kuo daugiau – tuo geriau. Išskirtinio pasisekimo, kaip ir nepasisekimo, vertės kinta priklausomai nuo tikrinamosios statistikos vertės (ypač aukštiems skilams pasisekimas gali siekti 6).

Veikėjų kūrimo sistema yra gana paini, tai atsveria mechanikos paprastumą. Paplušėjus prie veikėjų, po to yra paprasta su jais žaisti. GUPS sistema priskiriama prie antrosios kartos RPG sistemų: joje nėra atskirų veikėjų klasių ir joms būdingų specifinių atributų, nėra patirties kaupimo ir lygių sistemos. Už žaidimą skiriami taškai, kurie vėliau naudojami norimiems parametrams kelti. Kiekvienas žaidėjas gali susikurti sau patinkantį personažą ir už jį žaisti. Pats veikėjas susideda iš trijų „dalių”: pagrindinių statistikų (Jėgos (ST), Vikrumo (DX), Proto (IQ) ir Sveikatos (HT)), skilų ir specialiųjų savybių (advantages ir disadvantages), kurių skaičiais neišmatuosi, tačiau jos turi įtakos metimams ar veikėjų elgesiui. Veikėjų kūrimas paremtas taškų sistema, už kuriuos keliamos statistikos, perkami skilai ir spec. savybės. Kiek taškų bus skirta veikėjui, sprendžia meistras.

Pradėkime nuo pradžių. Pradinės statistikos yra tik keturios ir laikoma, kad jų visiškai pakanka. Pradžioje visos jos lygios 10 ir tai nieko nekainuoja. Norite geresnių – mokėkite taškus, norite gauti taškų – mažinkite jas žemiau 10. Tai brangiausia veikėjo dalis.

Įgūdžiai. Visi jie susiję su viena iš dviejų pagrindinių charakteristikų: su vikrumu (fiziniai) ir protu (mentaliniai). Galutinis skilo lygis bus atskaičiuojamas nuo tos statistikos, su kuria jis surištas (t.y. jūs mokate už skirtumą nuo statistikos: pvz. DX+1 ar IQ+4). Visi jie turi skirtingą sudėtingumo lygį, kuris atsispindi jų kainoje. Dalis skilų turi prerekvizitus: t.y., jūs turite kažką papildomai mokėti arba turėti reikalingą vertę, kad galėtumet turėti šį skilą. Bazinis skilų sąrašas didelis, bet niekas netrukdo kurti savus.

Specialieji sugebėjimai. Jie būna teigiami (kainuoja taškus) ir neigiami (duoda taškus). Dalis jų duoda kažkokį priedą prie metimų (pvz., gera rega duoda pliusų prie pastabumo metimų) arba atvirkščiai – minusą (pvz., vienos kojos trūkumas smarkiai mažina vikrumu paremtų metimų ribas). Kita dalis yra charakterio savybės, kurias reikia vaidinti: gobšumas, bailumas, sąžiningumas, garbės kodeksas ir pan. Taipogi čia atspindima turtinė padėtis ir panašūs dalykai. Dar leidžiama pasirinkti iki penkių nedidelių ydingų smulkmenų (pvz., visuomet kramto gumą ar nešiojasi peilį bate). Šie sugebėjimai priduoda veikėjams individualybės.

Ką teigiamo galima pasakyti apie šią sistemą apibendrinant: daug knygų ir plati medžiagos bazė, nesudėtinga mechanika, įvairūs ir individualūs personažai, galimybė žinant vieną sistemą žaisti pačius įvairiausius scenarijus.

Dabar pakalbėkime apie minusus. Jų nedaug, bet jie yra. Pradėkim nuo smulkmenų. Tokioje knygų galybėje pasimeti ir nežinai, ką pirkti ir ko neverta. Iš esmės vertos dėmesio tik tos knygos, kuriose yra išdėstytos naujos taisyklės. Likusias puikiai pakeičia gera vaizduotė. O tokių knygų nėra daug. Toliau. Vienas žmogus pastebėjo labai įdomų ir svarbų minusą: GURPS'ų leidėjai niekada neištaisys surastų klaidų ir nelogiškumų knygose. Kodėl? Todėl, kad visos knygos yra tarpusavyje susietos nuorodomis, tad tektų perleidinėti visas knygas. Akivaizdu, kad to niekas nedarys. Veikėjų kūrimas naujokui yra tikras išbandymas: pasirenkant specialius sugebėjimus reikia perskaityti kalną popieriaus ir dar išsirinkti reikalingus, statistikų ir skilų reikšmių nustatymui reikalingos lentelės. Didelis knygų skaičius gali atvesti į situaciją, kai vienas žaidėjas naudoja taisyklę iš knygos #12, kitas iš #120, o trečias iš #67. Galiausiai viskas gali baigtis knygų vartymu. Iš esmės visi šie nedideli minusai nesunkiai pašalinami patyrusio meistro: jis gali padėti naujokams ir apriboti naudojamų knygų skaičių. Pabaigai aš palikau, mano manymu, didžiausią šios sistemos minusą (jis tuo pačiu metu yra ir jos didžiausias pliusas) – jos universalumas. Valiklis, skirtas valyti visoms dėmėms, jas valo sunkiai arba absoliučiai nevalo. Su GURPS'ais kiek geriau – naudojant juos, galima žaisti bet kokį scenarijų, bet specializuotos sistemos tai atlieka geriau ir giliau atskleidžia savo sritį. GURPS'ai tai atlieka vidutiniškai. Savo platumu jie praranda gilumą.

Viską apibendrinant galima pasakyti, kad tai gera sistema pradedantiems žaidėjams (ir iš esmės ne tik), dėka paprastos mechanikos. Tačiau patyrusiems žaidėjams rekomenduočiau specializuotas sistemas: jos savo srityje geresnės.

Jūs norite detaliau susipažinti su šia sistema, bet gaila leisti pinigus? Užsukite į http://www.sjgames.com/gurps/lite/, ten jūs rasite GURPS Lite – Basic Set'o santrauką, kurioje išdėstyta sistemos esmė ir jo pakaks keliems (o geram meistrui ir gerokai ilgiau) bandymams.

Gambler aka Valius V.

Views All Time
Views All Time
4171
Views Today
Views Today
1

Pridėti komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

− 1 = 5