2003 08 01 po penkių dienų komos, Paryžiaus priemiestyje esančioje ligoninėje mirė 41-erių metų prancūzų aktorė Mari Trentinjan
Visą savaitę pirmuosiuose Lietuvos ir Prancūzijos dienraščių puslapiuose mirgėjo šios prancūzų kino ir teatro aktorės pavardė. Dėl jos gyvybės kovojo Lietuvos ir Prancūzijos medikai, artimieji. Šiandien jau žinome, kad laimėjo mirtis, iš gyvenimo išsivesdama keturių sūnų mamą, mylimą dukterį, kūrybingą menininkę, mylimą ir mylėjusią moterį.

Tačiau vienas aktorei artimas ir buvęs brangus žmogus nebus prie karsto. Tragedijos kaltininkas – Mari Trentinjan gyvenimo draugas, žinomas ir populiarus roko dainininkas Bertranas Kanta suimtas penkiolikai parų. Ši aplinkybė dar labiau didina šeimos narių, artimųjų, bičiulių skausmą.

“Be Trentinjanų šeimos, prancūzų kino istorija būtų kur kas skurdesnė”, – taip lakoniškai garsių menininkų `indėlį į prancūzų kultūrą apibūdino jau kelerius metus Vilniuje gyvenanti paryžietė aktorė Karolina Masiulis. Ji taip pat filmavosi mūsų šalies sostinėje režisierės Nadinos Trentinjan kurtame teleseriale “Koletė”.

Debiutas – ketverių metų

Garsių menininkų šeimoje augusi Mari pirmą kartą į sceną išėjo būdama ketverių metukų. Jos kūrybinė biografija dramatiškai nutrūko likus trims dienoms iki jos mamos Nadinos Trentinjan kuriamo teleserialo “Koletė”, kuriame aktorė vaidino pagrindinį moters vaidmenį, pabaigos. “Labai noriu kuo greičiau sugrįžti į Paryžių”, – paskutinėmis filmavimo dienomis kalbėjo aktorė. Likimo ironija: Mari iš tikro jau Paryžiuje. Ketvirtadienį iš Vilniaus oro uosto pakilo lėktuvas, kuriame jau vos ruseno keturiasdešimt vienerių metų aktorės Mari Trentinjan gyvybė.

Jei likimas būtų norėjęs kitaip, tą pačią dieną, baigusi filmuotis, aktorė būtų skridusi į Paryžių.

Į Vilnių filmuotis mamos kuriamame seriale aktorė atskrido gegužę, iškart po to, kai kartu su tėčiu, talentingu teatro ir kino aktoriumi Žanu Luji Trentinjanu jiedu suvaidino subtilų ir jaudinantį spektaklį pagal garsaus poeto Gijomo Apolinero tekstus. Šių metų gruodį Paryžiuje turėtų pasirodyti filmas “Dženis ir Džonis”. Jame Mari Trentinjan suvaidino realią heroję – nuo per didelės narkotikų dozės mirusią maištingą roko dainininkę Dženis Džoplin.

Šiuolaikinės moters simbolis

Pati aktorė Mari Trentinjan Prancūzijoje buvo tarsi šiuolaikinės laisvos moters metafora. Tokią aplinkos nuomonę formavo jos vaidinamos herojės – nervingos, nenuspėjamos, fatališkos moterys, o papildė aktorės gyvenimo būdas. Jos aštuoniolikmečio sūnaus Romeno tėvas – garsus muzikantas, dažnai vadinamas prancūzų roko legenda grupės “Telephone” būgnininkas Rišaras Kolinka, o žymus kino prodiuseris Samuelis Benšetri ir aktorius Fransua Kliuzė yra jos penkerių, septynerių ir dvylikos metų sūnų tėvai. Sužinoję apie nelaimę, kurie ištiko jų sūnų motiną, Samuelis Benšetri ir Fransua Kliuzė taip pat buvo atvykę į Vilnių.

Tragedija pasibaigęs konfliktas tarp aktorės ir dabartinio jos gyvenimo draugo Bertrano Kantos aukštyn kojomis apvertė artimųjų pasaulį, ypač sunku aktorės sūnums, tėvams. Mintys apie savižudybę sukasi ne tik nelaimės kaltininko Bertrano Kantos, bet ir tėvo Žano Luji Trentinjano galvoje.

Dar vienas likimo akibrokštas: emancipuotos menininkės Mari Trentinjan mirtis paskatino prancūzių moterų, nukentėjusių nuo buitinio smurto, organizacijos nares atvykti į Lietuvą, vėl prabilti apie moterų patiriamą smurtą namuose.

Paskutinis meilės romanas

“Iš šalies aktorės Mari Trentinjan ir legendinio roko grupės “Noir Desir” vokalisto Bertrano Kantos santykiai atrodė gražūs, jie buvo labai artimi, – pasakoja aktorė Karolina Masiulis. – Mari labai mažai su kuo bendravo, kiekvieną pertrauką tučtuojau susiskambindavo su draugu, laisvalaikį jie leisdavo kartu. Kitus seriale besifilmuojančius aktorius taip pat lankydavo artimieji, tačiau jie atskrisdavo ir išskrisdavo atgal į Prancūziją, o Mari ir Bertranas beveik nesiskirdavo”.

Po tragiškojo įvykio į Vilnių atskubėjo ir Bertrano Kantos žmona, auginanti du jo vaikus. Lietuvos TV ekranuose matėme šią moterį, tikinančią, jog abiejų moterų ir visų vaikų santykiai buvę kuo puikiausi. Susidarė įspūdis, kad tai komunos principais grindžiama didelė šeima.

Savo lyderį moraliai palaikyti atvyko keli grupės “Noir Desir” nariai. Nors visai neseniai pasirodė ir milijoniniu tiražu išplatintas naujas šios grupės albumas, nesunku numanyti, kad dėl šios tragedijos, nepaisant kokį ir kuriame – Lietuvos ar Prancūzijos – teisme nuosprendį išgirs roko įžymybė Bertranas Kanta, “Noir Desir” patirs didelius nuostolius, nes jau dabar atšaukiami numatytieji koncertai. Tačiau jokie piniginiai nuostoliai nepalyginami, kai kalbama apie svarbiausią praradimą – žmogaus gyvybę.

Garsusis tėtis

Nors Mari Trentinjan tėvai išsiskyrę, jų santuoka nutrūko po dvidešimties bendro gyvenimo metų, jie išsaugojo bičiuliškus santykius. Mūsų šalies kino žiūrovai, ypač vyresniosios kartos, aktorių Žaną Luji Trentinjaną tebeprisimena iš puikaus Klodo Leliušo filmo “Vyras ir moteris”. Kartu su puikia aktore Anuk Emė jie sukūrė jautrų, bet ne sentimentalų filmą, kurio siužetas, puikus aktorių duetas ir iki šiol mielai klausoma kompozitoriaus Frensio Lėjaus muzika pelnė filmui viso pasaulio žiūrovų dėmesį, “Auksinės palmės” prizą tarptautiniame Kanų festivalyje, prestižinį “Oskaro” apdovanojimą.

“Žanas Luji Trentinjanas, kaip ir Žanas Polis Belmondo, yra tarsi savo kartos ženklai, – kalba Karolina Masiulis. – Tik kitaip negu Belmondo, aktoriaus Trentinjano herojai ekrane (jis vaidino devyniasdešimtyje filmų) – nenuspėjami, mįslingi. Aktoriaus vaidybos priemonės labai santūrios. Tai puikiai iliustruoja filmas “Ir Dievas sukūrė moterį”, kur jis vaidino su Bridžit Bardot. Visi, vaidinusieji šiame filme, iškart tapo garsenybėmis, na o aktorius ir B.Bardot kurį laiką gyveno kartu.

Talentingam aktoriui pagrindinius vaidmenis savo filmuose patikėjo garsus italų kino meistras Etore Skola, Luidži Komenčinis, Bernardas Bertolučis, o lenkų kilmės režisieriaus Kšyštofo Kiešlovskio trijų dalių filme (“Trys spalvos. Raudona”) aktorius vaidina tiesiog virtuoziškai”.

Nepaprastai stipri moteris

Prašoma papasakoti apie Nadiną Trentinjan, kuri Lietuvoje nėra taip plačiai žinoma, Karolina Masiulis patikino, kad Prancūzijoje ši menininkė daug reiškia. “Savo karjerą Nadina pradėjo labai jauna. Dabar tai žinoma režisierė, scenaristė, kelių knygų, tapusių bestseleriais, autorė. Šiomis dienomis Nadina Trentinjan – motina, labai ištvermingai kovojusi už savo dukters gyvybę, senelė, besirūpinanti mamą praradusiais vaikaičiais. Esantieji šalia Nadinos Trentinjan negali to nematyti”.

Karolina Masiulis pasakoja, kad Nadina Trentinjan jau yra išgyvenusi vieno iš savo vaikų laidotuves. Vilniuje filmavimo metu buvo dukra Mari ir sūnus Vincentas, kuriam teko režisierės asistento pareigos. Trečiasis Trentinjanų vaikas mirė dar kūdikis. Vėliau Nadina parašė knygą ir sukūrė filmą “Tai gali atsitikti tik kitiems”, pagrįstą autentiškais išgyvenimais, o jos pagrindu 1971 m. buvo sukurtas filmas, kuriame vaidino puikūs aktoriai Katrin Deniov ir Marčelo Mastrojanis. Dar vienos Nadinos Trentinjan knygos pagrindu tapo nacių genetinis eksperimentas, kai karo metais moterys, tarsi “reproduktorės”, būdavo verčiamos gimdyti grynakraujus arijus. Nadina Trentinjan pasidomėjo tų vaikų likimais ir parašė įdomią, kaipmat išpopuliarėjusią knygą.

“Norėčiau nuo visko pabėgti”

Kiek bus kalbančiųjų apie įvykį ir jo aplinkybes, tiek bus skirtingų vertinimų. Aktorė Karolina Masiulis pasakoja, kad filmavimo aikštelėje vyravo kūrybinga, smagi nuotaika. Prancūzų aktoriai, atvykę į filmavimą Lietuvoje, sakė atradę gražų kraštą. “Koletė” buvo filmuojama Vilniaus universitete ir Filharmonijoje, “Vaidilos” teatre, Nidoje. Vilniečiai frankofonai buvo kviečiami filmuotis masuotėse. Žodžiu, atmosfera buvo labai gera, ji patiko ir lietuviams, ir prancūzams, visi tikėjosi, kad dar ir kitos prancūzų trupės filmuos Lietuvoje.

“Paskutinę darbo dieną prieš nelaimę, kai filmavimas jau buvo pabaigtas ir visi tikėjo, kad visas filmas bus užbaigtas po trijų dienų, prie Vilniaus universiteto, lauke, buvo improvizuotai padengtas stalas – norėjome neišsivaikščioję pasveikinti kolegą gimtadienio proga, – pasakoja Karolina Masiulis. – Aš dar buvau su peruku, nuėjau į autobusėlį, kuris buvo mūsų rūbinė, kad persirengčiau. Atėjo Mari. “O, – sakiau jai, – Mari, aš užėmiau Jūsų vietą”. “Aš neturiu jokios savo vietos, – atsakė Mari, matyt, neatsiplėšdama nuo savo minčių. – Jūs nežinote, kaip aš noriu nuo visko pabėgti. Aš noriu vien tik savo mylimąjį matyti”. Taip ji kalbėjo apie Bertraną Kantą, garsųjį rokerį, grupės “Noir Desir” dainininką, tragedijos, kuri po keliolikos valandų sukrėtė ir Lietuvą, ir Prancūziją, kaltininką. Nadina Trentinjan yra sakiusi, kad, nepaisant tragedijos, ji užbaigs Lietuvoje filmuotą serialą, tik norės pati jį sumontuoti. Tam jai gali prireikti beveik antgamtiškų jėgų.

Ramutė VAITIEKŪNAITĖ

Views All Time
Views All Time
3375
Views Today
Views Today
1
0 0