| |

Tarptautinis rytietiškų šokių festivalis “Rytų žvaigždė 2006” Visagine

Jaunimo kultūros centre “Orbita” (Visagine) įvykęs tarptautinis festivalis “Rytų žvaigždė 2006” nustebino ne tik programos įvairove, bet ir puikiu organizatorių darbu. Mūsų nuomone, tai geriausiai organizuotas renginys, kuriame iki šiol teko dalyvauti. Po beveik tris valandas trūkusios kelionės iš Kauno į Visaginą buvome pasitikti maloniai, su šypsenomis – pasijutome ypatingais svečiais. Iš karto buvome nuvestos į tik mums skirtą pakankamai erdvų persirengimo kambarį (kurį, tiesa, paskui teko draugiškai pasidalinti su dviejų Vilniaus kolektyvų šokėjomis). Vėliau nuskubėjome apžiūrėti scenos. Likus dviems valandoms iki renginio pradžios, jaukioje salėje svečių jau laukė užkandžiais ir gėrimais nukrauti stalai. Pradžioje į sceną pakviesti visų dalyvaujančių šokių kolektyvų atstovai buvo pasveikinti aplodismentais, o renginys prasidėjo nuo raiškiai skaitomos poetinės įžangos, kuri suteikė vakarui arabiško jausmingumo, paslapties bei išbaigtumo. Kadangi Visagine gyvena daugiau rusų tautos atstovų nei lietuvių, visas renginys buvo vedamas rusų kalba, kas šiek tiek sutrukdė kelioms mūsų šokėjoms, nes jos negalėjo suprasti eilių lydėjusių kiekviena šokį. Renginio vedėjo skaitomomis eilėmis išaukštintus šokėjų klubų judesius stebėjo scenos pakraštyje įsitaisęs, smagiai nusiteikęs „sultonas“ kartu su keliomis savo „žmonomis“. Pasibaigus pirmajai daliai, turėjome progos ir pačios prisidėti prie renginio, įnešdamos specialiai paruoštą plovą.

| |

Boženos vakaras restorane “Sevano ežeras” Vilniuje

Mielosios, Jūs jau man atleiskit, tačiau svečiuodamasi sostinėje nenugirdau jokių neoficialių „pletkiukų“, o ir blogų žodžių apie vakarėlį pasakyti negaliu, todėl net nebežinau, kaip Jus sudominti be tokių kompromituojančių ir atraktyvių smulkmenų…. Tiesa, ir buhalterijos vesti nemoku, todėl negalėsiu atskleisti kiek kam kainavo naujas kostiumas ar bateliai, o juk žinau kaip jums, Damos, tai rupi… Na, ateityje pažadu pasitaisyti, o dabar stengsiuos sužavėti Jus savo paprastu ir nuoširdžiu pasakojimu apie puikų Boženos organizuotą vakarėlį Vilniuje :). Tik atvykusias į sostinę, mus pasitiko svetingai nusiteikusi Božena. Ji nuoširdžiai rūpinosi, kad mums būtų suteiktos sąlygos ne tik persirengti ar šiek tiek parepetuoti, turėjome laiko pasimėgauti itin gardžiais armėniškos virtuvės patiekalais 🙂 taigi, Vilniečiai ir miesto svečiai, restorane „Sevano ežeras“ ne tik puikus interjeras, bet ir maistas labai gardus (čia patarimas ateičiai 🙂 ). Renginys neskubėjo prasidėti, tačiau juk padorioms ponioms pridera vėluoti! Argi ne? 🙂 Žodžiu, kiek palūkėję, pabendravę išgirdome pirmuosius akordus, o neilgai laukus aplink mus sužibo tūkstančiai, gal net milijonai karoliukų ir deimančiukų, kuriais spindėjo prabangūs ir kaskart vis kitokie dalyvių apdarai. Žinoma, tie apdarai kerinčiai atrodo tik tuomet, kai puošia tokių dailių merginų kūnus… Ne bet kokių merginų, o šokėjų – rytietiško meno meistrių. Asmeniškai mane sužavėjo ne tik dalyvių, bet ir šokių stilių gausa.

| | |

FOLKLORIC – فلكلور – ORIENTAL – FOLKLORINIS

Folklorinis šokis – tai šokis gimęs iš tam tikros šalies arba šalies regiono tradicijų. Šokis dažniausiai sudarytas iš paprastų judesių, kuriuos gali išmokti daug žmonių (ne profesionalų). Tradiciškai folklorinis šokis pereina iš kartos į kartą toje vietovėje, kurioje jis šokamas. Folkloras – tai tam tikros vietovės kultūrinis paveldas, atspindintis žmonių, gyvenančių šioje vietovėje, papročius, muziką, kostiumus ir istoriją. Folklorinis šokis yra dviejų tipų: 1. Atliekamas visų gyventojų, atvaizduojantis jų jausmus. Jis neturi jokio ryšio su teatru, labai populiarus tautinėse šventėse, vestuvėse. 2. Atliekamas teatrinio šokio meno profesionalų. Egipte yra virš 25 skirtingų folklorinio pilvo šokio stilių. Mes pateikiame kelis populiariausius.

| | |

SAIDI ORIENTAL – صعيدي أورينتال

Nors Egipte gyvena daugybė tautų, bet patys karsčiausi ir pavojingiausi Egipto žmonės – SAIDI (saidi) tauta. Jie gyvena Nilo pakrantėje nuo ASYUN miesto iki miesto ASWAN, pietinėje Egipto pusėje. Šio regiono vyrai mėgsta nešioti gražius ūsus. Jie juos specialiai augina ir prižiūri, todėl, kad dideli ir ilgi ūsai – tai turto ir gerbuvio ženklas, ypatingai, jei, be ūsų jie turi ginklų, aukso ir 4 žmonas… Jie turi patarlę: Pats „krūčiausias“ vyras ant savo ūsu gali patupdyti erelį. Šiuo žodžiu – SAIDI – vadinama viskas, kas turi ryšį su SAID regionu Egipte. SAIDI šokio stilių galima šokti su lazdą ir be jos. Lazda arabiškai – عصاية – ASSAYA (asaja). Nuo seno šio regiono vyrai naudojo ilgas bambukines lazdas kaip ginklą. Palaipsniui atsirado ypatingas vyrų šokis – تحطيب – TAHTEEB (tahtyb), kuriame buvo imituojama kova lazdomis. Moterys panaudojo šokio su lazda manierą, bet padarė jį lengvesniu, žaismingesniu, ir sukūrė atskira stilių – رقص العصاية – RAQS AL ASSAYA (šokis su lazda).

| | |

GHAWAZEE – غوازي

GHAWAZEE (gavazi) – tai čigonų gentis įsikūrusi Egipte. Pirma karta GHAWAZEE paminėti XVIII amžiuje. 1834 metais GHAWAZEE buvo išvaryti iš Kairo ir apsigyveno pietiniame Egipte. Jų šokis, muzika, kultūrinė atributika skiriasi nuo to, kuo pasižymi SAIDI tauta, istoriškai gyvenanti šiame regione. Šokyje jie naudoja sagatus. Arabiškai – صاجات – SAGAT (sagat) arba Finger Cymbal angliškai (fingė cimbal) – metalinė plokštelė, kuri tvirtinasi prie piršto. Naudojama dvi poros sagatų, kurių pagalba šokėja muša papildoma ritmą, norėdama pabrėžti vieną ar kitą šokio vietą.

| | |

KHALIGI – خليجي

KHALIGI (halidži) arabiškai reiškia „įlanka“, o šiuo žodžiu šokių pasaulyje apibūdinama muzika iš Persų įlankos / Arabijos pusiasalio (Saudo Arabija, Kuveitas, Bahreinas, Kataras, JAE, Omanas) regiono šokių stilius. Šiuo stiliumi šoka tik moterys. Pagrindinis akcentas nukreipiamas į kostiumo bei šokėjos plaukų grožį. Judesiai susideda iš ryškių greitų pečių papurtimų, skirtingų ritmų plojimų bei įvairių žingsnelių. Šio stiliaus tradicinis rūbas – عباية – ABAYA (abaja) arba dar kitaip vadinamas – فوستان خليجي – fustan khaligi (fustan halidži).

| | |

NUBIA – نوبي

NUBIA (Nubija) senovėje žinoma kaip KUSH (Kuš) karalystė, tęsėsi į pietus nuo ASWAN‘o iki Sudano sostinės CHARTUM‘o. Šiuo metu NUBIA tai Egipto miesto ir regiono, kuris driekiasi prie sienos su Sudanu, pavadinimas. Nubiečiai yra tamsesnio gymio nei kitų regionų egiptiečiai. Jie turi savo tradicijas, kultūrą, kalbą. ASWAN yra labiausiai saulėta vieta Egipte. Šis regionas išsidėstęs šalies pietuose ir senovėje buvo pasienio miestas. Gyvenimas čia niekur neskuba. Malonu pasivaikščioti krantine arba paplaukioti valtimi Nilu, pasėdėti restoranėlyje prie pat vandens, paklausyti senoviškos nubiečių muzikos. Nubijos žmonės labai linksmi ir mėgsta šokti. Vestuvėse susirenka šimtai žmonių ir visi šoka kartu. Nubiečių šokis – tai grupinis šokis. Spalvingi kostiumai, ypatingas, nepakartojamas ritmas. Šokio pagrindas – tai klubų judesiai, bei taip pat ir labai gražūs rankų mostai. Ypatingai nepakartojamas ritmas, dažniausiai greitas, kažkuo panašus į KHALIGI ritmą. Kaip šokio aksesuarus naudoja – دف- DAF (daf) –bugneliai su žvangučiais ir – خوص – CHUS (chus) – lėkštę iš nendrių.

| | |

SIWA – سيوا

SIWA (siva) vienas iš beduinų šokių stilių. Beduinų gyvenvietė SIWA yra Egipto pasienyje su Libija, Sacharos dykumoje, tarp kalnų. Dar visai neseniai SIWA buvo viena iš neprieinamiausių oazių Egipte. Ji taip pat viena iš labiausiai neeilinių oazių. SIWA gyventojai turi savo kultūrą ir papročius, jie kalba berberų kalba, kuri skiriasi nuo arabų. Dauguma moterų dėvi tautinius drabužius ir puošiasi sidabru. Verčiant iš arabų kalbos gyvenvietės pavadinimas – WAHET SIWA (vahet siva) – skamba kaip „oazė mieste“. SIWA – tai miesto ir tautos pavadinimas. Šokyje pagrindinis akcentas suteikiamas klubams. Šį stilių valdo labai nedidelis profesionalų ratas. Tradicinis šio šokio stiliaus rūbas – GALABIYA iki kelių ir plačios kelnės taip pat skara ant galvos slepianti pusę veido. Moterys mėgsta ant rankų nešioti daug aksesuarų.

| | |

HAGGALA – هجالة

HAGGALA (hagala) – tai beduinų, gyvenančių Sacharos oazėse, stilius. Arabiškai HAGGALA reiškia „šokinėti“. Tai itin energingas šokis, kuriame pagrindinis akcentas – klubų judesiai. Taip pat naudojami plojimai ir šuoliai (šuolius dažniausiai daro vyrai). Vyrų HAGGALA šokis primena libaniečių DABKA. Tradicinis šio stiliaus rūbas – suknelė ir sijonas su daug raukinių.

| | |

SHAMADAN – شمعدان

Egiptiečių tarmėje šio stiliaus pavadinimas skamba kaip – عواله -AWALEM (avalem). Pilnas pavadinimas – رقص الشمعدان – RAQS AL SHAMADAN (raks al šamadan) – šokis su žvakide. Nuo seno šis šokis Egipte šokamas vestuvėse, kai šokėja, nešanti ant galvos didelę išraižytą žvakidę, apšviečia jauniesiems kelią į laimingą vedybinį gyvenimą. Stulbina atskirų, vienas nuo kito izoliuotų, klubų, krūtinės judesių ir lengvo, minkšto žingsnio menas – juk žvakidė negali judėti. Atliekant šį šokį reikia labai apgalvoti kostiumo dizainą , kad jo nepadegti ir nesugadinti lašančiu vašku. Tradicinis šio stiliaus kostiumas – plačios kelnės ir trumpa palaidinė ar liemenėlė arba ilga suknelė su priglundančiu viršumi ir plačia apačia. Žvakidė – tai Shafikos, egiptiečių šokėjos gyvenančios XIX amžiuje, atradimas. Iki tol žvakes eidami prieš jaunuosius vestuvėse nešė vaikai, tai simbolizuodavo, kad vaikai tai ateitis, o žvakės – šviesa į ateitį.