| |

Šokio spektaklis „Fantazija penkioms stichijoms”

Spektaklyje dalyvauja: Andrius Žužalkinas, Martynas Rimeikis, Eligijus Butkus, Laimis Roslekas, Donatas Bakėjus, Romas Ceizaris, Igoris Zaripovas, Laurynas Navickas, Margarita Makejeva, Margarita Verigaitė, Kristina Galalytė, Inga Cibulskytė, Giedrė Zaščižinskaitė, Jekaterina Romankova, Modesta Butautytė. Šokio spektaklis „Fantazija penkioms stichijoms” – tai spektaklis apie gamtą. Čia dalyvauja 14 baleto artistų, kurie įkūnija vandens, žemės, oro ir ugnies stichijas. Solistas Andrius Žužžalkinas šiame spektaklyje sukūrė Žmogaus vaidmenį. Jis išbūna scenoje visą laiką ir pasakoja apie Žmogaus susidūrimus su gamtos stichijomis, kurios yra jo paties vidaus išraiška. Pirmą kartą Anželikos Cholinos spektaklyje dalyvauja ir cirko artistai. Kaip teatro kostiumų dailininkas čia debiutavo stilistas Kęstas Rimdžius, neteatrališkais, subtiliais kostiumais įnešęs į spektaklį kitokią vaizdo kokybę. „Pastatymas kardinaliai skiriasi nuo ankstesnių mano darbų. Jame nėra siužeto, bet labai daug šokio ir stebuklingo grožio” – sako choreografė Anželika Cholina.

Paskelbti Tarptautinio mažųjų kino formų festivalio „Tinklai” 2007 nugalėtojai
|

Paskelbti Tarptautinio mažųjų kino formų festivalio „Tinklai” 2007 nugalėtojai

Devintojo Tarptautinio mažųjų kino formų festivalio „Tinklai” apdovanojimai atiteko Švedijos, Estijos ir Prancūzijos filmams. Tradiciškai pasiautėjęs Klaipėdoje ir Vilniuje, šiemet festivalis „Tinklai” aplankė Kauną, Šiaulius, Panevėžį ir Alytų. Festivalio metu buvo pademonstruota 200 filmų iš 25 šalių, Vilniuje ir Klaipėdoje lankėsi svečiai iš Vokietijos, Belgijos, Jungtinės Karalystės, Prancūzijos, Suomijos, JAV, Italijos. Festivalio nugalėtojų ir populiariausių filmų programą galima bus pamatyti Vilniuje, kino centre „Skalvija” spalio 19 d. (penktadienį) 22 val. ir spalio 20 d. (šeštadienį) 22 val. Programos trukmė – 116 min., programą sudaro 12 populiariausių šių meto festivalio trumpametražių filmų.

|

Tarptautinis performansų festivalis „Dimensija 0.99“

Tarptautinis performansų festivalis „Dimensija 0.99″ šiais metais Vilniuje startuoja spalio 13 – 14 dienomis Profsąjungų rūmuose ir kavinėje „Mulen Ružas”, įsikūrusiuose ant Tauro kalno. Tai jau ketvirtas tokio pobūdžio renginys, Vilniuje pateiksiantis žiūrovams naujausias šiuolaikinio performanso tendencijas. Pirmąją festivalio dieną 17 val. šeštadienį, žiūrovai galės išvysti vieno žinomiausių poetinio performanso atstovų iš Ispanijos, Bartolomeo Ferrando (Ispanija), performanso ir intermedia menų profesoriaus, dėstančio Šiuolaikinio Meno fakultete Venecijoje, kūrybą. Kenny McBride (Jungtinė Karalystė) yra PAC (Performance art in Context) studijų projekto įkūrėjas, gyvo meno ir chronotopinių retrospektyvų organizatorius. Taip pat menininkas yra kultūrinių ryšių internetinio žurnalo „agora8.org” leidėjas ir redaktorius. Kenny turi ne vieną teoretinį pasiekimą, tarp kurių mokslų daktaro laipsnį „Meno ir humaniškumo studijų taryboje”. Cyril Lepetit (Jungtinė Karalystė) darbų pagrindas yra geismo objektas ir būdai, kaip žmonės sąveikauja. Daugelyje kūrinių menininkas save pateikia kaip ekshibicionistą, manipuliatorių, gundytoją ar nekalybę, ar visus keturis tuo pat metu. Jo darbai apima piešinius, tapybą, „making of” objektus, skaitmeninę fotografiją bei performansus ir instaliacijas, kuriuose siekiama įtraukti žiūrovą ir patį autorių į meninę situaciją.

|

Lietuviškam kinui – komercijos gniaužtai

Lietuvos kinas pastaraisiais metais garsėja virtuoziška dokumentika ir originaliais animaciniais filmais. Tačiau milijonus pelno nešančio, ne tik Lietuvos žiūrovams patrauklaus vaidybinio filmo neturime. Sėkmės receptą nurodyti nesudėtinga: reikia didelio filmo biudžeto, kvapą gniaužiančio siužeto, virtinės specialiųjų efektų, trupučio išmonės ir Fortūnos šypsnio. Tačiau skaitytojų akys turbūt užkliuvo jau už paties pirmo sėkmės komponento. Vos tik prabilus apie dabartinę kino situaciją Lietuvoje tradiciškai pirmiausia iškeliama lėšų problema. Nebus originalu parašyti, kad sugriuvus sovietinei santvarkai iš esmės pasikeitė filmų kūrimo ir finansavimo struktūra: Lietuvos kino studiją, iki tol jungusią visas kūrybines ir gamybines pajėgas, pakeitė debesis privačių studijų, o valstybė teskiria tik dalį reikalingų pinigų. Papildomų investicijų tenka ieškoti tarp rėmėjų ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, dalyvauti įvairiuose konkursuose ir kitaip savo pavyzdžiu įrodinėti, kad pinigų lietuviškam filmui paieška primena loteriją. Kino kritikė Rasa Paukštytė yra suskaičiavusi, kad iki 1990-ųjų Lietuvoje kasmet vidutiniškai buvo sukuriama po 7 vaidybinius, 40 dokumentinių, 2 animacinius filmus. Dabar vaidybinio kino kūrėjai turi apie trejetą metų kaupti lėšas, kad sukurptų vieną filmą. Šiemet Kino taryba prie Kultūros ministerijos kino gamybos projektams iš valstybės biudžeto paskirstė 4,99 mln. litų, dar beveik 0,4 mln. skirta iš Nacionalinės kino rėmimo programos.

Tarptautinis mažųjų kino formų festivalis “TINKLAI 2007”
|

Tarptautinis mažųjų kino formų festivalis “TINKLAI 2007”

Tarptautinis mažųjų kino formų festivalis “Tinklai” pirmą kartą surengtas 1998 m. Vilniuje ir Klaipėdoje. Šiemet beveik 200 trumpametražių filmų bus parodyta ir Kaune, Panevėžyje, Šiauliuose bei Alytuje. Festivalio programą sudaro Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Suomijos, Švedijos, Norvegijos, Danijos, Vokietijos, Belgijos, Prancūzijos, Portugalijos, baskų krašto programos. Tarp demonstruojamų filmų – ne vienas Oskaro, Cezario, Kanų, Berlyno, Oberhauzeno, Roterdamo ir kitų garsių festivalių laureatas. Ypatingas dėmesys šiemet festivalyje skiriamas Didžiajai Britanijai, kurios filmai sudarys net tris programas: “Britų humoras”, “Ir vėl britų humoras” ir “Britų drama”. Britų trumpametražių filmų platinimo kompanija “Dazzle Short Film Label” pristatys išskirtinę moterų režisierių filmų programą “Vyšninis lūpdažis”, kurios kelionė po pasaulio festivalius prasidėjo šią vasarą Kanadoje ir Meksikoje, o rugsėjo 7 d. šiuo filmu buvo atidarytas “Tinklų 2007″ festivalis Kaune. Šiemet festivalis sugražins žiūrovams ir kai kurias skolas. Net dvi lietuviškų filmų programos atskleis mūsų režisierių kūrybinių ieškojimų įvairovę – nuo pripažintų meistrų iki video chuliganizmo. Režisierius, scenaristas, vieno garsiausių JAV Bard menų koledžo kino departamento įkūrėjas ir ilgametis vadovas, ryškus „naujojo Amerikos kino” atstovas Adolfas Mekas atsiveža garsiąją kubistinę komediją „Aleliuja kalvoms” ir savitą žvilgsnį į aštuntojo dešimtmečio Lietuvą – dokumentinį filmą „Sugrįžimas namo”.

| |

„8 moterys” – 8 žvaigždės – 8 kalės”

Lietuvoje pradedamas rodyti vienas žinomiausių pastarojo meto Prancūzijos sukurtų filmų – 35 metų režisieriaus Francois Ozono „8 moterys”. Filmas, kuriame vaidina populiariausios Prancūzijos aktorės, šių metų Berlyno kino festivalyje apdovanotas specialiu „Sidabrinio lokio” prizu už aktorių ansamblį. Išskirtiniame interviu „Lietuvos rytui” F.Ozonas pasakojo apie darbą su filmo aktorėmis, jų tarpusavio santykius, moterų psichologiją, savo režisūrines provokacijas. Pirmąjį savo filmą „Šeimos nuotrauka” F.Ozonas sukūrė 1998 metais, būdamas 31-erių. Ir iškart sulaukė sėkmės. Filmas tais pačiais metais buvo parodytas Kanų kino festivalyje. Dabar režisierius filmografijoje – per 20 kino juostų, tarp jų tokie žinomi kūriniai kaip „Kriminaliniai meilužiai”, „Lašai ant įkaitusio akmens”, „Po smėliu” ir kiti. Jis vadinamas viena didžiausių prancūzų kino vilčių. Taigi – Francois Ozonas. Įdegęs veidas, žavi santūri šypsena. Nuogąstavimus, kad garsus jaunas kūrėjas bus arogantiškas ir paslaptingai nešnekus, greitai išsklaido draugiškas žvilgsnis, nuoširdus pasisveikinimas. Įsitaisęs Paryžiaus „Baubourg” kavinės kėdėje, kramsnodamas salotas F.Ozonas pirmiausia pasiteiravo, kada „8 moterys” bus rodomas Lietuvoje ir ar Europos kinas pas mus populiarus. Paklaustas, ką pats žino apie Lietuvą, jis nesutrinka ir atsako: „Žiūriu Euroviziją. Tai viskas ką žinau”.

| |

Apie kritiką, arba Ežiukas rūke

Mes jau esame pripratę prie kritikos – ir kritikuojame dažniausiai patį gyvenimą, pačią realybę. Keikiam ją, kada norime ir kaip išmanome. Taigi pakalbėkime apie kritiką, apie jos tikslus, naudą ir žalą. Kokia yra pačios kritikos prasmė? Pradėkime nuo teiginio, kuris yra mūsų laikų išraiška – bet kokia kritika veda į geresnę “sistemos” apytaką ir tampa savotiškais skiepais nuo gresiančių pavojingesnių ligų. Iš tikrųjų, jei “sistemos” terminu įvardysime šiuolaikinę pasaulio raidą, šis teiginys pasitvirtina. Kritika gali būti maištas. Jis bus suprastas, savaip įvertintas ir užims savitą vietą įvairiuose diskursuose – nuo politinio iki biologinio. Pavyzdžiu gali tapti kad ir antiglobalistinis antikapitalistinis sąjūdis ar kokia nors kita subkultūra. Nors labai stengiamasi išlaikyti maišto aurą, revoliucinę nuotaiką, kontrkultūrinis maištas savaime veikia pagal nusistovėjusį modelį, išlaikydamas arba atnaujindamas, bet iš esmės nekeisdamas maištų tradicijos – žaisti avangardą, prisiimti visas su tuo susijusias gyvenimo būdo nuostatas ir vėl grįžti į normalaus gyvenimo vėžes, jei, žinoma, nenueita per toli. Tie, kurie nueina per toli, arba susinaikina, arba marginalizuojasi, sunkiai besitikėdami, kad kas nors seks jų pavyzdžiu, sieks tokio idealaus tipo. Jei tai įvyksta, užsukamas naujas maišto spiralės ratas. Taigi reikia paklausti, ar tokia kritika kaip kontrkultūra yra vaisinga ir tikrai pasiekia savo tikslą?

| |

Religinio kino maišto formos

Maištas religijos klausimuose turi dvi visiškai skirtingas prasmes. Viena vertus, maištas gali būti siejamas su religijos, simbolizuojančios tradiciją ir pastovumą, destrukcija. Antra vertus, nemažai religijų sukildavo prieš status quo – nusistovėjusias ir pernelyg surambėjusias senąsias „tradicines” normas. Maištas nepasitenkina „vidutinėmis” emocijomis, kurios būtų pasmerktos lydėti ribotų galių kovas ir sąveikas. Maištas – radikalus galios aktas, suardantis egzistuojančią hierarchiją, apverčiantis santykį tarp to, kas yra „aukšta” ir „žema”. Akivaizdu, kad šalia dviejų skirtingų maišto formų egzistuoja ir du „revoliucijų”, ardančių hierarchinį santykį tarp „aukšta” ir „žema”, būdai. Pirmuoju atveju „žemumomis” laikoma sekuliarioji kultūra, neigianti bet kokias „aukštybių” paieškas. Antruoju atveju sukylančias „žemumas” reprezentuoja tikėjimo nuostatos, atveriančios į pasaulietinės „aukštumas” – valdžią ir turtus – nukreipto gyvenimo bergždumą. Būtent tokioje „žemumų” kovoje prieš „aukštumas” vokiečių filosofas P.Sloterdijkas įžvelgė senovės graikų filosofijos „chuliganų” – kinikų – pėdsakus. Kinikų kovos strategijos religijos teritorijose taip pat yra dvilypės. Kinikai nuolat šaipėsi iš idealų. Antra vertus, pasak Sloterdijko, kinikų rezistencijos impulsas buvo būdingas tiek žydams, suvokusiems žemiškų galių tuštybę, tiek šį rezistencijos impulsą paveldėjusiems krikščionims, demaskavusiems žemiškosios valdžios pastangas sudievinti save.

| |

Orumo ir prasmės pabaiga?

Šių metų pradžioje kino teatruose parodytos dvi premjeros – Oskaru nominuotos juostos apie aktyvią eutanaziją – sukėlė karštas diskusijas. Abiejuose filmuose pasirodė ir šventikų figūros, turėjusios reprezentuoti Bažnyčios poziciją. Tai paskatino paanalizuoti filmus iš krikščioniškos perspektyvos. Kai ginčas dėl komoje esančios pacientės Terry Schiavo pasiekė paskutiniąją fazę, kino teatruose vienas paskui kitą pasirodė du ta pačia tema, skirta pagalbai mirti, sukurti filmai: Alejandro Amenabaro „Jūros gelmėse” (ispaniškas originalus pavadinimas „Mar adentro”, Oskaras už geriausią užsienio filmą) ir Clinto Eastwoodo „Mergina, verta milijono” – apdovanotas keturiais Oskarais (geriausias filmas, geriausia režisūra, geriausia pagrindinio vaidmens atlikėja, geriausias šalutinio vaidmens atlikėjas). Amenabaras ekranizavo tikrą įvykį: paralyžiuoto Galicijos žvejo Ramono Sampedro, ilgus metus važinėjusio po teismus, pastangas išsikovoti teisę atlikti aktyvią eutanaziją. Veltui: galiausiai 1998 metų sausio 12 dieną, po dvidešimt penkerių paralyžiaus metų, padedamas draugų jis išgėrė kalio cianido ir leido savo mirtį užfiksuoti vaizdo juostoje, norėdamas po mirties pratęsti kovą. Eastwoodas ir jo scenarijaus autorius Paulas Haggis adaptavo motyvus iš trumpų pasakojimų serijos F. X. Toole‘ės „Rope Burns”.

| |

AXX, arba Lietuvos menininkų jėgų išbandymas erotinės kultūros srityje

Lietuviško komercinio kino festivalis-konkursas AXX didžiuosiuose ekranuose viešai prabilo kontraversiškatema „Geismas ir grožis”. 10-ties minučių trukmės filmuose kino ir teatro režisieriai, dailininkai, fotografai bei muzikantai turėjo galimybę pademonstruoti savo požiūrį į geismą, aistrą, meilę. Dvylika skirtingų požiūrių į intymų gyvenimą pateikta masinei auditorijai. Dar nesulaukusi AXX festivalio komisijos (jos pirmininkas – ekscentriškasis bosnių kilmės režisierius Emiras Kusturica) verdikto, leidausi apžvelgti lietuvių kino seksualinių praktikų vaizdus… Lietuvos kinematografijos istorijoje erotikos vaizdiniai beveik nebuvo eksploatuojami. Prieš akis iškyla tik neerotiškų, neintelektualių, vyriškų sovietinių moterų etalonai. Tačiau baikštaus, švelnaus moteriško jausmingumo randame Almanto Grikevičiaus filmuose „Ave, vita”, „Jausmai”, metafizinio nuogumo – Šarūno Barto filmuose, o Arūno Žebriūno filmą „Kelionė į rojų” „sutvarkė” cenzūra – iškirpta erotikos scena sudūlėjo kinematografijos komiteto pirmininko archyvuose… Lietuvių kinui su „iškarpyta” erotika nebuvo aktuali erotikos ir pornografijos konfrontacija dėl skiriamosios linijos, nubrėžiančios, kur yra grožio, jausmo ir meilės išraiška, o kur tik lytinio akto fiksacija. Tikras lūžis kino pasaulyje įvyko pasirodžius B. Bertolucci filmui „Paskutinis tango Paryžiuje” (1972), kuris atvirai nagrinėjo seksualines obsesijas, susijusias su psichinėmis traumomis.