Šiandien visus informavimo kanalus užplūdo smurto prieš vaikus, pedofilijos, asocialių šeimų vaizdeliai, vaikų namų auklėtinių ir į užsienį uždarbiauti išvykusių tėvų atžalų istorijos. Regis, vos tris milijonus (geriausiu atveju!) gyventojų turinčioje Lietuvoje, lieka vis mažiau paprastų, kasdieniais džiaugsmais ir rūpesčiais gyvenančių šeimų. Elementarūs vaiko auginimo klausimai tampa retenybe milžiniškame informacijos sraute. Tačiau atsakymai į šiuos ir kitus, iš pirmo žvilgsnio paprastus, klausimus kuria kokybišką tėvų ir vaikų bendravimą, padeda auginti sveiką žmogutį.

Kokybiškas vaiko ir tėvų bendravimas – ne vien patenkinti įgeidžiai

Kas yra kokybiškas vaiko ir tėvų bendravimas? Įsivaizduokime situaciją: vaikas nori valgyti, tačiau tėvai pradeda žaisti su juo, arba priešingai – skirtingus vaiko poreikius (pavargęs, nori prisiglausti, nori žaisti ir pan.) „užkemša“ maistu, nes mano, kad vaikas alkanas. Pastaroji situacija ypač dažna tuomet, kai vaikas dar per mažas žodžiais įvardinti savo norus.

Pasak psichologės Aušros Kurienės, kokybiškas bendravimas – kai tėvai mato ir girdi vaiką bei atitinkamai reaguoja į jo poreikius. O poreikiai – juk ne vien fiziologiniai. Visi sutiks, kad svarbu ne tik šiltai aprengti ir sočiai pamaitinti vaiką, bet ir bendrauti su juo. Bet koks bendravimas su tėvais yra itin svarbus kiekvieno vaiko emocinei ir socialinei raidai.

Bendra vaiko ir tėvų veikla – svarbu, kas jos metu įvyksta

Itin didelę reikšmę bendravimui turi bendra vaiko ir tėvų veikla – nuo jos pobūdžio priklausys gaunama nauda ar žala tolesniam vaiko vystimuisi.

Svarbu pabrėžti keletą (ne)kokybiško bendravimo aspektų: kartu praleisto laiko trukmė ne visada lygu praleisto laiko kokybei, ir ne visada bendravimo malonumas tolygus naudai, kurią toji veikla suteikia. Psichologė Aušra Kurienė įsitikinusi, jog kokybišką bendravimą reikėtų vertinti ne pagal tai, kiek laiko tėvai praleidžia su vaiku ar kokia konkrečia veikla užsiima, o pagal tai, kas tuo metu įvyksta tarp suaugusiųjų ir jų atžalos.

Įsivaizduokime situaciją – šeima puošia Kalėdų eglutę. Niekas nesuabejos, kad tai – labai graži ir prasminga veikla, galinti išlikti atmintyje kaip ypatingas buvimo kartu su artimiausiais žmonėmis prisiminimas. Tačiau net ir tokiomis aplinkybėmis šeimos nariai gali taip susipykti, kad vaikas vietoj teigiamų emocijų sulauks tik kritikos ir pažeminimo. Tokių ir panašių situacijų kasdienybėje tūkstančiai.

Vaiko ugdymas per žaidimą

Pirmaisiais vaiko gyvenimo metais bendravimas su tėvais turi didelės įtakos vaiko raidai. Be širdies šilumos, globos ir svarbiausių vaiko fiziologinių poreikių tenkinimo, būtina jį lavinti, ruošti gyvenimui, tačiau tai turi būti daroma vaikui patrauklia forma. Geriausia tam pasitelkti žaidimus. Žaidimas – viena lengviausiai prieinamų ir smagiausių bendravimo ir vaiko ugdymo galimybių.

Deja, šiandien ne kiekviena šeima įstengia nupirkti vaikui naują žaislą, o kokybiški lavinamieji žaidimai kainuoja ne vieną dešimtį litų. Be to, dažnai po kurio laiko naujas žaislas pabosta, o išsprendus pateiktas užduotis lavinamieji žaidimai tampa nebeįdomūs. Tuomet vaikas imasi žvalgytis kitų įspūdžių ar veiklos. Ką jam pasiūlyti?

Saugios svetainės internete – kokybiškos bendros veiklos priemonė

Vaikas visada lengvai perpranta informaciją, kuri jam patraukli, įdomi, tereikia surasti tinkamas priemones. Viena iš tokių priemonių galėtų tapti saugios interneto svetainės vaikams.

Šių dienų vaikams rankos drąsiai tiesiasi mobiliųjų telefonų ar kompiuterio klaviatūros link. Vargu, ar tikslinga uždrausti tai, kas yra jų tėvų kasdienybės dalis. Taigi, šiandien šalia jau įprastų įgūdžių – valgyti su peiliu ir šakute, karpyti žirklėmis, siūti ir pan. – tėvai privalo imtis atsakomybės, kad vaikas saugiai ir protingai atrastų kompiuterį ir internetą.

Nors pastaraisiais metais kyla daug diskusijų, ar ikimokyklinio amžiaus vaikams derėtų leisti žaisti su kompiuteriu, įvertinus situaciją, akivaizdu, kad kompiuteris galėtų tapti pilnaverčio lavinamojo bendravimo priemone.

„Jeigu tėvai su vaiku žaidžia stalo žaidimus, dėlioja konstruktorius, piešia, lygiai taip pat jie gali žaisti kompiuteriu. Juk kompiuteris tėra tik priemonė, esmė – pats bendravimas“, – sako Povilas Leonavičius, Ugdymo plėtotės centro Gamtos ir tiksliųjų mokslų skyriaus metodininkas, rengiantis kompiuterinio raštingumo programas mokykloms.

Tėvai turi žinoti, kad kompiuteris yra naudingas vaiko vystimuisi, o saugus internetas gali pasiūlyti įdomios veiklos, kad vaikui su tėveliais būtų smagu kasdien atrasti naujų dalykų, bendrauti ir mokytis.

Pirmieji vaiko žingsniai virtualiame pasaulyje prilygsta vaiko saugumui gatvėje

Prieš sėdant prie kompiuterio ir interneto su vaiku, saugaus interneto samprata ir žinojimas, kaip užtikrinti maksimalų virtualiojo pasaulio saugumą savo atžalai, yra būtina visiems tėvams. Pasak Povilo Leonavičiaus, internetas nėra baubas – tereikia žinoti ir laikytis keletą elementarių saugumo taisyklių. Juk trimečio mes taip pat neišleidžiame vieno į gatvę, o penkiametį, einantį į kiemą žaisti, ne tik nuolat bent viena akimi stebime, bet ir pamokome nesikalbėti su nepažįstamaisiais, saugotis mašinų ir pan.

Pirmieji mažylio, ypač ikimokyklinuko, žingsniai internete žengiami kartu su tėvais – taip vaikas jau savaime apsaugomas nuo galimų pavojų. Paaugusį vaiką jau galima palikti vieną, tačiau būtina, kad kompiuteris būtų viešoje namų erdvėje ir tėvai galėtų vaiką stebėti.

Taip pat privalu užtikrinti socialinį vaiko saugumą – jokio smurto ir kitų vaiko psichiką galinčių žaloti vaizdinių, juodų spalvų, prie agresijos vedančių žodžių. Interneto svetainės saugumas taip pat priklauso ir nuo dizaino. Klaidinga manyti, kad mažiems vaikams tinkamos ryškios akį traukiančios spalvos ir kuo daugiau chaotiškai vienas per kitą virstančių, šokinėjančių, skraidančių objektų kompiuterio ekrane. Specialistai saugių interneto svetainių vaikams kūrėjams rekomenduoja parinkti gerai įskaitomą tinkamo dydžio šriftą, įdiegti paprastą valdymo meniu, leidžiantį kontroliuoti buvimo interneto svetainėje laiką. Profesionalioje vaikams skirtoje svetainėje tėvai taip pat turėtų rasti sau skirtos informacijos, pedagogų ir psichologų patarimų.

Taigi tėvų atsakomybė yra be galo svarbi – jie savo vaikui turi išrinkti ne tik įdomią, bet ir saugią virtualią aplinką ir mokyti mažylį veikti joje.

Views All Time
Views All Time
1607
Views Today
Views Today
1
0 0